Google
Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
                                                                  
F Klas 3 Taalbeschouwing:

                                                      

Referentieniveau in relatie tot de doelen uit Taalinlijn

Taalbeschouwing

 

·         Gebruik van taal

 

kan taal zien als middel om te beïnvloeden

Past het taalgebruik aan de luisteraar(s) aan.
Kan gebruik maken van ondersteunende materialen om een voorbereide presentatie beter aan het publiek over te brengen.

kent registers, kent termen formeel en informeel

 

 

 

 

Kan het spreekdoel van anderen herkennen en reacties inschatten.
Kan het verschil tussen formele en informele situaties hanteren. Maakt de juiste keuze voor het register en het al dan niet hanteren van taalvariatie (dialect, jongerentaal).

Gebruikt basisconventies bij een formele brief: Geachte/Beste en Hoogachtend/met vriendelijke groet. Hanteert verschil informeel/formeel.

kent spreekwoorden en gezegden

Kent de begrippen spreekwoorden en gezegden

kent meertaligheid

Kent termen leenwoord, moedertaal, tweede taal, vreemde taal, standaardtaal, dialect, meertalig

·         Vorm en klank van taal:

 

kan alliteratie en stafrijm, woordspelingen op klank herkennen en hanteren

 

herkent werkwoorden en kan daarmee de tijd aangeven

 

Kent termen: getal (meervoud/enkelvoud), tijd (tegenwoordig, verleden, voltooid, onvoltooid). Kent verschijningsvormen werkwoord (stam, infinitief, bijvoeglijk naamwoord).

kent termen tekstkennis

Kent de termen met betrekking tot tekstkennis: standpunt, argument, feit, mening, tekstsoort, gespreksvorm, paragraaf

kent enkele woordsoorten

Zelfstandig naamwoord, werkwoord (klankvast, klankveranderend (zwak, sterk)), bijvoeglijk naamwoord